Stop dehumaniseringen

Brorsons_Kirke_CopenhagenPinligt Danmark!

“Kære Danmark – Hvad sker der lige for dig?” kunne man sige på nudansk efter rydningen af Brorsons kirke, hvor en gruppe udviste irakiske asylansøgere har opholdt sig i et “kirkeasyl” siden maj måned i år.

Nedenstående er klippet fra Margrethe Vestagers blog ovre på Politikens side:

Det var chokerende at vågne til nyheden om Brorsons Kirke.

Chokerende, fordi jeg aldrig i mit liv havde troet, at kampklædt politi skulle rydde en kirke fyldt med magtesløse mænd, kvinder og børn. Lige her. i Danmark. I vores land. At se politimænd med hjelm, visir og skjolde storme en kirke, hvor flygtninge i frygt og desperation har søgt helle i et samfund, de troede ville hjælpe dem.

Tænk at det skulle blive virkelighed i Danmark.
Det er ikke bare udansk.
Det er unødvendigt.
Det er umenneskeligt.
Og det er hjerteløst.

Billederne af kampklædte betjente, der stormer en dansk kirke, går nu verden rundt.

De billeder af kampklædte betjente, der med vold, magt og knipler fjerner siddende demonstranter, der viser deres afmagt, går nu verden rundt. Natten til i går blev kirken ryddet af et overtalligt kampklædt politi, fædre er nu splittet fra børn og koner og venter i en fængselscelle på et fly tilbage til Irak. Personligt bryder jeg mig ikke om den danske udlændingepolitik og det omsiggribende danske snæversyn, hvor vi har mere end nok i os selv. Men sådan er lovgivningen, flygtningenævnet har talt mere end én gang osv. og  ønsker vi det anderledes har vi chancen igen ved det kommende folketingsvalg.

Nu fik vi set og hørt, hvordan landet virkelig ser ud, når vi har haft Pia K. som skyggestatsminister tilstrækkeligt længe. Stop dehumaniseringen af Danmark, stem med fødderne Danmark inden vi skal se mere af dette her.

Stem med fødderne før vi igen skal se kampklædte betjente tæve løs på siddende fredelige aktivister! Inden vi igen skal lade de udenlandske TV-stationer vise os frem som en lille skruppelløs navlepillende bananstat, hvor politiet banker løs på borgerne.

Jeg anker ikke over, at politiet spiller rollen som udøvende magt. Det er præcis derfor, vi har et politi – men jeg anker over måden, de løser deres opgave på. Ud fra de viste TV-klip banker de løs på folk, der sidder på vejbanen, som er ubevæbnede og som bare vil være i vejen. Sådan er aktivister nu en gang.

Politiet skal rydde vejbanen; det er deres job, men det kunne have været gjort med andre metoder. Tag dog aktivisterne ved vingebenet, brug håndjern og andre legale magtmidler, men glem aldrig proportionalitetsprincippet efter hvilket man må udøve “den nødvendige magt”. Dette her var ude af proportioner, og det bør få følger.

8 tanker om "Stop dehumaniseringen"

  1. Kære Hanne

    Hvor er jeg dog enig med dig i alt hvad du skriver.

    Jeg synes, hele aktionen var forfærdelig, men især 2 ting. Den ene, at politiet slår løs med knipler på mennesker, der sidder eller ligger ned, som på ingen måde er voldelige, men bare ER der, og ikke bare en gang blev der slået, men mange gange. Det er stik imod alt, det jeg har lært om omgang med andre mennesker. Den anden, at storme kirken med kampuniformer, knipler og visir for at fjerne mennesker, der bare ønsker at få lov at blive i et land med fred.
    Giv os en ny regering.

    Venlig hilsen
    Kirsten br

    • Kære Kirsten

      Tak! Hvor er din ærlighed dog til tider rigtig befriende!
      1: Man kan ikke tæve løs på fredelig mennesker, der sidder ned – heller selv om de er pokkers meget i vejen for ens arbejde.
      2: Det er så brutalt, at storme ind i en kirke midt om natten. Vi mennesker er jo sårbare om natten og i søvnen. Der er vi ikke rede til at forsvare os.

      Bedste hilsner
      Hanne

  2. Kære Hanne,

    Jeg har sovet i timen det seneste døgn. Sikken debat på facebook. Godt gået. Vi mangler lidt kant indimellem.

    Leve Nyrup. Godt gået! Ned med Pia. Det er helt stuerent og nødvendigt af være kritisk overfor Dansk Folkeparti, som er skræmmende dygtige og skræmmende fladpandede. En kombination der historisk set er kommet rigtig meget skidt ud af..

    Kh. Gert

    • Kære Gert

      Tak for din kommentar. Ja jeg fik vist det sidste ord ovre på Facebook, men glæder mig over en god debat en gang imellem. Jeg er træt af Hr. og Fru Æggemad og Leverpostej-Danmark, hvor der ikke er lidt bid, når det gælder om at danne opposition til det aktuelle sorte flertal.

      Det der kan bekymre mig mest, at udviklingen mod noget, der er et mindre frit land går “lisså” langsom, så vi slet ikke mærker det. Hvis det var fra dag til anden, vi var havnet der, hvor vi nu er, ville vi have råbt og skreget, men drejningen sker næsten umærkeligt, så stille at alt for mange finder det naturligt. Jeg vil altid bekæmpe det, og jeg vil altid bekæmpe egen og andres indre svinehund, hvor end jeg ser den stikke sit hæslige fjæs frem.

      Kh. Hanne

  3. Jeg kunne ikke være mere enig, det der “udlængingekort” er temmeligt tyndslidt efterhånden!

    Mvh. Finn

  4. @ Finn – Tak skal du have. Når nu 2/3 af befolkningen finder at rydningen af kirken var god og rigtig, så det er nu rart at have kontakt med den sidste 1/3!

    ../Hanne

  5. En skændsel at se Dansk politi opføre sig som en flok nervøse muskelhunde..

    Og hvor er det hyklerisk at det Danske samfund ikke er stort nok til at kunne give asyl til de Irakiske flytninge. Mennesker som kom fra en konflikt vi – indtil fornyligt var – militært involveret i..

  6. @Simon – Tak for din kommentar, som jeg er fuldstændig enig i! Du drager – som den første – den danske indsats i krigen i Irak ind i debatten. Og hvor har du dog ret.

    ../Hanne

Skriv et svar

