Ny ekstern harddisk

Jeg hader støj!

Min snart seks år gamle eksterne harddisk – en Maxtor – var ved at drive mig til vanvid med dens støjniveau, så tiden var inde til at se på en ny. Den larmede så meget, at jeg næsten ikke kunne holde ud af flytte mine backupfiler til den.

Den nye blev en Samsung Story Station 1.5TB, der er virkelig godt anmeldt. Når man interesserer sig for at passe på historien, må man under alle omstændigheder passe på den del af ens egen historie, der består af bits og bytes. Nu er det ikke, fordi jeg helt forstår alt det, der står i anmeldelsen – faktisk langt fra – men jeg faldt for:

I toppen af bagenden sidder et lille gitter, som giver mulighed for passiv udluftning i Story Station. Der sidder ingen aktive blæsere nogen steder, så der er et 100 pct. støjsvagt miljø, da en 5400 RPM harddisk ikke larmer voldsomt meget ud over når der skrives læses voldsomt på den.

Jeg har nu afprøvet den – og det er virkelig sandt; den siger ingen verdens ting. Det er rigtig skønt! Der er kun en lille svag lyd, lige når man tænder for den. Den siger så lidt, at den teoretisk set kunne stå tændt hele tiden.

Jeg har flytte alle filerne fra den gamle Maxtor til dette nye vidunder, og det skal en pæn mænde filer til 61,7 GB, så jeg synes selv, det er en voldsom skrivning, men det er nok ikke det, man forstår ved voldsom skrivning.

Nu har jeg simpelthen så meget diskplads, at jeg ikke behøver at slette backupfiler i flere år – historien er sikret her.

Opdatering: Det viste sig, at jeg ikke kunne overføre min månedsbackup-filer på 13,7 GB, fordi de var for store til det aktuelle filsystem. Man kan undre sig over, at Samsung lægger det forældede FAT32 i – og når man så er færdig med at undre sig, kan man konvertere sit filsystem på den eksterne harddisk. Jeg fandt en god og nem vejledning hos MicroSoft.

Skriv et svar

