og uden omsvøb

Engang havde Statens Information et hæfte, der hed “og uden omsvøb tak”…

Hæftet handlede om, hvordan vi i det offentlige kunne lære at skrive ligefremt og uden omsvøb; det var et godt og lærerigt hæfte. Det findes ikke mere og det gør Statens Information heller ikke – men vi har lært noget!

I dag har jeg fået brev fra Lægemiddelstyrelsen som svar på min læges ansøgning om “Kronikertilskud” – Zyprexa (“mani-pillerne” :-) ) koster spidsen af en jetjager = 30 kr. pr. dag. Brevet starter med: “Lægemiddelstyrelsen bevilger Dem kronikertilskud”. Det er da til at forstå og uden omsvøb.

Da jeg i sin tid lærte sagsbehandling var det rigtig god latin at skrive “Som svar på Deres læges ansøgning af 11. april 2010 bevilger vi Dem kronikertilskud”. Det er lige før, jeg som læser af brevet savner lidt omsvøb – en lidt blød indledning af en slags. På den anden side kan jeg godt se, at det er oveflødigt.

Kronikertilskuddet bevirker, at der kommer et loft over, hvor meget man selv kan komme til at betale, og jeg tænkte længe over, om jeg overhovedet kunne “tillade mig” at spørge min læge, om hun ville søge for mig. Det var overvejelser om, at jeg har en god indkomst og er i stand til at afholde udgiften mv. Men pludselig gik det op for mig, at sådan tænker andre nok ikke; de søger nok bare, og så kunne jeg ikke se nogen grund til ikke at prøve.

Fantastisk velfærdssystem vi har – det ville være yderst rimeligt, om den form for tilskud var indkomstafhængige, men jeg er klar over, at det ville koste mere at gøre det indkomstafhængigt end at dele ud til dem med en vis udgift. Det svarer til, at selv de rigeste får en børnecheck, fordi det er for dyrt at sørge for, at de ingen får. Pudseløjerligt samfund…

Måske bør jeg tilføje, at billedet er tyvstjålet fra Danmarks Domstoles Sprogpolitik, der minder meget om det omtalte hæfte.

Skriv et svar

